t4vwl1lt8c7odanrlf9lov4kfu1b34

...
concept-of-business-finance-and-sale-marketing-pe-2022-11-16-17-05-41-utc

udostępnij

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
LinkedIn

Wykorzystanie modelu biznesowego CANVAS w budowaniu strategii firmy. 

W dzisiejszych czasach, przepełnionych różnymi kanałami dotarcia do klienta, strategia firmy jest absolutnie podstawowym krokiem, jaki musi wykonać firma, aby zaistnieć na rynku. Pomaga również precyzyjnie określić grupę docelową, do której kieruje swoje produkty. Jednym z modeli biznesowych pomagających przy tworzeniu przemyślanej strategii jest model CANVAS.

Twórcą Business Model Canvas jest Aleksander Osterwalder. Canvas jest wynikową jego wcześniejszych prac na Business Model Ontology.

Elementy modelu biznesowego Canvas

Główne założenia to analiza kluczowych obszarów strategicznych firmy, takich jak: 

  • Segmentacja klientów 

Segmentacja rynku jest pierwszym elementem modelu biznesowego i powinniśmy rozpocząć od niej tworzenie szablonu. Zawiera różne grupy odbiorców, takie jak ludzie i organizacje, do których będziemy kierować nasze działania biznesowe. Ważne jest, aby wyodrębnić różne segmenty klientów. Jeśli znacznie się od siebie różnią, to pozwoli na późniejszym etapie na lepsze dopasowanie działań marketingowych, a nawet może stanowić dodatkowe źródło informacji podczas budowania misji, wizji i wartości firmy. 

  • Propozycja wartości

To określenie, z jakimi wartościami się utożsamiamy. Docelowo ma stanowić wyróżnik w naszej ofercie. Ma stanowić dodatkową, w ocenie klientów, korzyść na tle konkurencji i być “kropką nad i” w momencie podejmowania decyzji. Szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, kiedy klienci przy wyborze usług czy produktów coraz częściej kierują się nie tylko ceną, ale także emocjami. Kluczową kwestią jest to, żeby grupa docelowa utożsamiała się z proponowanymi przez markę wartościami.

  • Relacje z klientami

To określenie zasad regulujących w jaki sposób klient będzie przez firmę traktowany. Zasady określić możemy dla wszystkich klientów lub z podziałem na segmenty rynku,. Przykładem jest osobisty doradca klienta, który ma za zadanie zbadać potrzeby i dopasować rozwiązanie do naszych potrzeb. Przeciwieństwem jest kasjerka z supermarketu, która ma za zadanie jedynie policzyć nasze zakupy i życzyć miłego dnia – prawdopodobnie dlatego coraz więcej w sklepach kas samoobsługowych, z powodzeniem zastępujących fizycznych pracowników, co na dłuższą metę obniża koszty. Dzięki określeniu tego, jak ma wyglądać całość doświadczenia klienta, łatwiej jest albo budować relację z klientem, jeśli biznes i specyfika produktu tego wymaga, albo ograniczać koszty obsługi klienta kiedy budowanie relacji z klientem nie jest konieczne. 

  • Kanały

Czyli miejsce, gdzie klient ma szansę na zetknięcie się z naszą firmą lub produktem. W zależności od specyfiki biznesu, segmentów rynku oraz metody dystrybucji, należy mocno przyjrzeć się temu elementowi modelu biznesowego CANVAS. Pozwoli to nie przeoczyć szansy na zetknięcie się potencjalnie zainteresowanej grupy docelowej z naszym produktem. 

  • Strumienie przychodów 

W tym punkcie należy określić, jakie będą źródła przychodów firmy. Trzeba wziąć pod uwagę czy klient będzie klientem jednorazowym, czy powracającym. Dzięki temu można określić stałe oraz jednorazowe źródła dochodu W przypadku wielu usług pomaga to w planowaniu strategii firmy oraz określeniu budżetu i celów. Dzięki temu łatwiej jest zaplanować budżet, chociażby reklamowy.  

Dobrym przykładem różnych źródeł dochodu jest Microsoft, który coraz mocniej przekształca swoje produkty w usługi subskrypcyjne. Dzięki temu zwiększa koszyk dochodów wielokrotnych i przywiązuje klienta do firmy. Dotyczy to zarówno licencji Office 365, jak i Xbox Game Pass. Posiadają w swojej ofercie także produkty jednorazowe jak Office Home&Business.

  • Kluczowe zasoby (Key Resources)

Zasoby niezbędne do funkcjonowania danej firmy obejmują zarówno rzeczy materialne, jak i niematerialne. Może to być lokalizacja siedziby firmy, zasoby finansowe, ale również wiedza i doświadczenie pracowników w konkretnych dziedzinach. Są to również, w momencie startu działania projektu, zasoby konieczne do utworzonego konkretnego biznesu. Dla fotografa zasobem kluczowym będzie odpowiedni sprzęt fotograficzny ale i doświadczenie poparte dobrze zbudowanym portfolio, a dla pizzerii piec do pizzy ale i dobrej jakości składniki, i zdolny pizzerman, który stworzy z nich wyjątkowy posiłek. 

  • Kluczowe czynności

Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania każdego modelu biznesowego, oprócz zasobów, niezbędne są także odpowiednie działania. W tym obszarze wskazujemy, które z nich są kluczowe do stworzenia i zaoferowania klientom naszej propozycji wartości. Rodzaj kluczowych działań ściśle zależy od charakteru naszego biznesu, podobnie jak w przypadku zasobów.

  • Kluczowi partnerzy 

Partnerzy biznesowi, którzy dostarczają niezbędne produkty, usługi i materiały. Są kluczowi dla funkcjonowania wielu firm. W modelu biznesowym CANVAS należy wziąć pod uwagę tych najbardziej niezbędnych partnerów, od których rzeczywiście zależy funkcjonowanie naszego biznesu, mogą to być kolejno: 

Dostawcy – firmy, które dostarczają surowce, materiały, części lub produkty gotowe, niezbędne do wytwarzania i sprzedaży produktów lub usług – w przypadku wszystkich biznesów, od piekarni po sklepy internetowe. 

Podwykonawcy – firmy, które wykonują specjalistyczne zadania, takie jak produkcja, projektowanie, programowanie lub marketing. Dobrym przykładem są agencje marketingowe, które, szczególnie w przypadku małych biznesów, są w stanie odciążyć przedsiębiorców, i tak pochłoniętych prowadzeniem działalności.

Dystrybutorzy – firmy, które zajmują się dystrybucją produktów lub usług, zapewniając ich sprzedaż i dostarczanie do klientów. To również bardzo ważny segment. 

Sprzedawcy – firmy, które sprzedają produkty lub usługi bezpośrednio klientom, a ich udział w procesie sprzedaży jest niezbędny do osiągnięcia celów biznesowych.

Instytucje finansowe – banki, firmy leasingowe i inne instytucje finansowe. Zapewniają finansowanie, które jest niezbędne do prowadzenia biznesu i często pomagają w utrzymaniu płynności finansowej.

Firmy doradcze – firmy, które oferują usługi doradcze w zakresie finansów, prawa, rachunkowości, marketingu lub zarządzania. Mogą pomóc firmom w podejmowaniu decyzji strategicznych. 

  • Struktura kosztów 

Określenie wszystkich elementów naszego biznesu, które generują koszty. Poczynając od lokalu, przez koszty zatrudnienia pracowników, po ceny zakupu materiałów niezbędnych do prowadzenia biznesu. Jeśli mamy wszystkie powyższe elementy, łatwiej będzie nam to określić. Dzięki temu będziemy mogli precyzyjniej oszacować czy nasz biznes ma szansę okazać się rentownym lub wskazać działania konieczne do zmiany aby takim się stał. 

Model biznesowy Canvas poprzez poruszenie tych dziewięciu kwestii, pozwala nam szerzej spojrzeć na nasz biznes lub projekt.  Określając jego mocne strony, jak i braki, można na początkowym etapie na nowo przyjrzeć się pomysłowi i dopracować go bez większych strat. Dzięki poświęceniu paru godzien lub dni, w zależności od skomplikowania projektu, przejrzyście widać które obszary wymagają doprecyzowania, tak ważnego w prowadzeniu biznesu. 

Zobacz też

Media społecznościowe jako kanał komunikacji marki – czy i w które warto inwestować?

“Jeżeli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje”. To zdanie z pewnością każdy słyszał przynajmniej raz. Jest w nim ziarno prawdy – to właśnie Internet stanowi dzisiaj pierwsze źródło informacji, również o firmach, świadczonych przez nie usługach czy oferowanych produktach. Powszechnie przyjętym standardem jest już posiadanie firmowej strony internetowej. Coraz częściej firmy decydują się również na prowadzenie komunikacji z wykorzystaniem Mediów Społecznościowych. O ile samo w sobie jest to bardzo dobrą decyzją, to odnalezienie się w stosunkowo nowych realiach wirtualnego świata sprawia wielu osobom trudności.

Czy warto wynająć agencję marketingową? Jakie są plusy takiej współpracy?

Czy warto wynająć agencję marketingową? Jakie są plusy takiej współpracy?

Każda firma – mała czy duża – potrzebuje marketingu. Wraz z jej rozwojem pojawiają się nowe wyzwania. Aby sprawnie sobie z nimi poradzić, konieczne jest skorzystanie z wiedzy i doświadczenia specjalistów. Przedsiębiorca staje przed wyborem – zatrudnić własny dział marketingu, czy może skorzystać z usług zewnętrznej agencji. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Którą opcję wybrać? Zapraszamy do lektury artykułu, który, być może, ułatwi podjęcie decyzji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.